Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Inte nu igen…

Så har det hänt igen. Varje gång det dyker upp upprop mot någon form av orättvisor på Twitter så måste man tydligen uppge vilket yrke man har. Jag är helt emot all form av rasism och jag är helt emot all form av orättvisa mellan män och kvinnor, men jag är även emot att vilket yrke man har alltid verkar ställas i centrum. Kravet på alltid förväntas uppge sitt yrke är en djup orättvisa i sig. Alla människor har inte den turen att man har ett arbete att gå till. Ska vi andra ställas utanför? Trots att man (som jag) står på samhällets absoluta botten kan man faktiskt ändå vara emot orättvisor!

Den här gången gäller saken taggen #ärfeminist. Skulle gladeligen starta ett upprop mot all yrkesfixering i samhället, men med risk för att bli utskrattad och hånad av dem som har arbeten och som ser det som självklart att alla andra också har det så känner jag mig tvingad att avstå. Trots att det är en mycket viktig fråga vågar jag inte riskera min hälsa för det. Och det är antagligen just det som är problemet. Jag är garanterat inte ensam om det.

Vi som är sjuka, arbetslösa, socialt utslagna, asylsökande som inte lyckats etablera sig på arbetsmarknaden eller på annat sätt befinner sig i utanförskap är de absolut svagaste och mest utsatta i samhället, men vi kan inte strejka för att få högre lön, vi har inga särskilda dagar då våra frågor uppmärksammas och ingen drar igång Twitterkampanjer för oss. Vi har ingen kraft över att slåss för att slippa bli stigmatiserade. Är det inte dags att fundera lite över vart vårt yrkesfixerade samhälle egentligen är på väg?

Jag är helt emot alla former av orättvisor som är knutet till ett specifikt kön, sexuell läggning, etnicitet, inkomstnivå eller andra sätt som somliga älskar att dela upp oss människor, men ha gärna i åtanke att de som befinner sig i FAS 3 inte arbetar gratis efter klockan 15:52, de arbetar gratis efter 00:00.

Kommentera

