Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Brott lönar sig alltid

glr_130507

Somliga av er känner till att jag ofta brukar ställa upp i tävlingar där man remixar andra artisters låtar. Det är inget som på något sätt är lönsamt (man frånsäger sig alltid alla rättigheter och anspråk genom att man deltar), men det är en kul hobby. Jag kan skapa en remix på en bråkdel av den tid det tar att skriva en bok. Dessutom är det avsevärt fler personer som lyssnar på mina remixer än som lyssnar på mina egna låtar eller som läser det jag skriver, men nog om detta.

I en tävling som jag ställde upp i stod tydligt i reglerna att deltagaren måste vara 16 år fyllda för att få delta. Det hindrade dock inte en 15-åring från att delta och dessutom vinna! Jag är inte på något sätt dålig förlorare utan tycker bara att det hela är mycket intressant och sänder ett viktigt budskap till oss alla: Strunta i reglerna om du vill ha en chans att vinna! Den 15-årige talangen (som slog 660 andra tävlande, däribland mig) får en lysande start på sin karriär i och med detta. Att han bröt mot reglerna är troligtvis glömt redan imorgon. No great story ever started with a salad, som någon sa. Det är de vassaste armbågarna som vinner.

Själv överväger jag att ställa upp i en annan remixtävling där reglerna kräver att den som deltar måste vara bosatt i USA. Jag har aldrig ens varit där, men regler verkar trots allt inte vara så viktiga om man skapar det vinnande bidraget. Brott (mot regler) lönar sig alltid.

Kommentera

