Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

#mittförstajobb – Hjärnsläpp hos SvD

SvD på Twitter 4 juni 2013

SvD på Twitter 4 juni 2013

Vårt land plågas av hög arbetslöshet och höga ohälsotal. Utanförskapet är stort. Många får aldrig chansen att komma in på arbetsmarknaden. Asylsökande sorteras bort ur högarna med jobbansökningar på grund av att de har utländska namn. Förfärande många är långtidssjukskrivna. Då tycker SvD att det behövs ännu ett upprop som fördjupar klyftorna mellan dem som har arbete och de som står utanför arbetsmarknaden. ”Lite mer stigmatisering av dem som har det svårast har ingen dött av”, tänkte nog SvD.

Jag orkar knappt ens kommentera det här. Yrkesnormen har kommit för att stanna. Ingen kommer att fråga dig om du har ett jobb utan vad du jobbar med.

Till alla er som glatt svarade på SvD:s upprop kan jag bara säga att tack för att ni hjälper till att fördjupa klyftan mellan dem som har jobb och dem som inte har jobb! Jag förstår att det känns skönt att ha någonting att skryta med. Hoppas att det känns bra, att ni känner att ni har fått er välbehövliga egoboost nu. Mina sympatier finns dock helt och hållet bland de arbetslösa, sjukskrivna, socialt utslagna och de asylsökande som inte får chansen att etablera sig i samhället. Jag har också haft ett första jobb, ett jobb där jag definitivt fick smuts under naglarna, men jag har dock inget intresse av att försöka skryta om det. Jag är ingen påfågel som känner ett starkt behov av att visa upp fjädrarna.

Allting kommer lösas och bli bättre igen
Om du har pengar i fickan eller ett ess i din ärm
Och vi tror vi strävar mot samma mål
Men när man tittar på dig är det bara all you!

(Ur Jobb av Afasi & Filthy (2008))

Kommentera

