Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Vila i frid, Robin Williams

Buzc7

Begrunda bilderna ovan. Jag hade aldrig kunnat uttrycka saken bättre själv. Jag är tämligen säker på att Robin Williams en eller annan gång i sitt liv har upplevt det som bilderna förmedlar. Att lida av depressioner eller andra former av psykiska problem ger ingen som helst status. Tvärtom. Ofta anses du själv vara skyldig till dina problem. Ofta anses det som att dina problem egentligen inte är särskilt allvarliga. Eftersom det bara är i huvudet som problemen sitter är det ju den enklaste saken i världen att rätta till. Eller …?

Jag har inga som helst illusioner om att Robin Williams tragiska bortgång kommer att ändra den inställning som finns till psykiska sjukdomar i Sverige, men om åtminstone en person tänker till litet grann är det ändå bättre än inget. På en psykiatrisk mottagning kan du hitta skyltar som uppmanar besökarna att inte tala om för någon vem de eventuellt har råkat träffa där. Såna skyltar finns aldrig på andra mottagningar. Jag tycker att det summerar problemet ganska väl. Det är dags att tänka om nu.

Robin Williams var en stor man som föranlett flera biobesök och oräkneliga skratt för min del. Vila i frid. Himlen blev just en betydligt roligare plats för dem som redan är där.

(Någon kan invända och säga att det inte finns några sjukdomar som ger status. Jag håller inte alls med om det.)

Kommentera

