Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

NaNoWriMo 2014

Så var det dags igen. För tredje året gör jag ett försök med NaNoWriMo (National Novel Writing Month, ett slags upprop för att de som deltar ska skriva en roman på minst 50 000 ord under november månad). Beslutet var inte helt okomplicerat, med tanke på hälsoläget, men eftersom jag hade en så pass bra idé liggandes kände jag att det vore fel att inte göra ett försök. Och dessutom vet jag att jag skulle ångra mig om jag inte åtminstone försökte.

Årets projekt blir en mycket mörk fantasyroman med arbetsnamnet Aska och storm. Handlingen kan enklast beskrivas som Hungerspelen v/s Trollkarlen från Oz. År 2012, när jag ställde upp för första gången, skrev jag Solen och astroblemet och klarade utmaningen. Förra året skrev jag Den övergivna solen, men efter 36 000 ord gick det inte längre och fiaskot var ett faktum. Till min egen stora förvåning plockade jag dock faktiskt upp den igen för några veckor sedan och avslutade den, knappt tio månader försent.

NaNoWriMo har kritiserats för att deltagarna skriver ”dåliga romaner som ingen har bett om” (enligt en kommentator). Det är ingenting som jag har upplevt. Tvärtom tillhör mina två tidigare NaNo-romaner det bästa jag någonsin skrivit. Men även om ingen av de tusentals romaner som tillkommer i november varje år är nobelprismaterial (vilket vi i och för sig vet väldigt lite om) fyller NaNoWriMo en viktig funktion för att få alla med författardrömmar att äntligen göra slag i saken. Och NaNo-forumet är en bra plats för den som vill ha tips och råd från likasinnade.

I skrivande stund är jag 1821 ord närmare drömmen. Man bör skriva i genomsnitt 1667 ord per dag för att klara målet på 50 000 ord, så det ser faktiskt lovande ut såhär långt.

Kommentera

