Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

No Hate-dagen.

Många av er har säkert noterat att det idag är internationella No Hate-dagen, en dag då vi alla tar avstånd ifrån näthat. Även om det behövs 364 fler såna dagar på ett år (365 fler om det är skottår) så är initiativet lovvärt. Trots att jag emellanåt har uttryckt ganska starka åsikter här på bloggen och på Twitter är det lyckligtvis ytterst få gånger som jag blivit utsatt för näthat, och de gånger det väl har skett har det sällan berott på sådana saker som man förväntade sig skulle leda till näthat. Jag tänkte ge några exempel. Jag hade förväntat mig hat på grund av mitt engagemang för e-böcker, något som är ytterst kontroversiellt i Sverige, men hatet har kommit på grund av helt andra anledningar.

  • Mitt första näthat var en klassiker. Jag skrev att jag gillade prequel-trilogin av Star Wars bättre än original-trilogin. Jag fick ett lååångt (och, bör noteras, välformulerat) meddelande som svar på varför jag hade fel.
  • Att jag kritiserade SvD:s kampanj om att berätta om sitt första yrke var inte populärt. Någon skrev på engelska och kallade mig ”unemployed bastard” och tyckte att jag skulle hålla tyst och vara tacksam för att människor arbetade och försörjde mig.
  • Justin Biebers fans kritiseras ofta för att vara hetlevrade, men de är ingenting i jämförelse med Bruce Springsteens fans. Jag blev ombedd att ”hålla käft” för att jag tyckte att Expressen skrev alldeles för mycket om hans konsert på Ullevi. Värt att notera är att personen som gick igång i det här fallet var betydligt äldre än Justin Biebers fans …

Det mest tragiska av allt är dock att det ens ska behövas en sån här dag. Och man tycks ha insett betydelsen av den först nu, när näthat har funnits lika länge som internet.

Kommentera

