Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Sorg över Epok Förlag

Omslaget till "Silverspegeln"

Omslaget till ”Silverspegeln”

Har just nåtts av beskedet att Epok Förlag lägger ned sin verksamhet. Det är ett mycket tråkigt besked. Man gjorde en mycket ambitiös satsning, men dessvärre blev förlagets saga alltför kort. Det var ett förlag som verkligen behövdes som motvikt till alla deckare och självbiografier av redan kända människor, men tyvärr. Förlaget avvecklar sin verksamhet med omedelbar verkan.

Bilden som pryder det här inlägget är förmodligen välbekant vid det här laget. Det är omslaget till boken ni aldrig kommer att få läsa. Jag fick tillbaka det korrekturlästa manuset till den, men två dagar senare stod jag utan förlagskontrakt. Rättigheterna till Det magiska förbundet har återgått i min ägo, men jag har absolut inga planer för den.

Jag lyckades för övrigt, till min egen stora förvåning, avsluta NaNoWriMo-romanen Aska och storm. Efter ett fem dagar långt uppehåll i skrivandet insåg jag att jag behövde skrivandet för att hålla verkligheten borta. Det var för övrigt just av den anledningen Det magiska förbundet en gång kom till. Jag behövde ett sätt att hantera en komplicerad tillvaro. Resultatet blev en sju delar lång fantasysvit, som genren till trots har mer gemensamt med verkligheten än vad en genomsnittlig svensk deckare har.

Det känns inte roligt just nu.

Ett svar

  1. Men fy vad trist! Jag kan inte ens föreställa mig hur du känner dig men jag hoppas att du kommer att se ljusare på framtiden om ett tag.

    2014/11/26 kl. 07:31

Kommentera

