Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Man kan aldrig vara nog tydlig

Har just fått ett påhopp om att jag ”kommer med tvärsäkra råd om hur det ska vara och hur du själv gör innan du skickar till förlag.” Uppenbarligen kan man aldrig vara nog tydlig. Jag kan inte ge några allmängiltiga svar på något, utan jag kan bara svara på hur jag brukar göra, och jag tycker även att jag brukar vara ganska tydlig med att det handlar om hur jag gör, jag har mig veterligen aldrig påstått att jag sitter inne med några universella sanningar.

Det hör till sakens natur att man, när man diskuterar olika saker, oftast utgår ifrån sig själv. Jag trodde i ärlighetens namn inte att det var något konstigt. Och jag har varit mycket noga med att aldrig säga ”du har fel!” till någon bara för att den personen inte tycker precis som jag. Jag skriver vad jag själv tycker (om inte annat anges), och som det står i min presentationstext (”Om mig”) brukar jag vara noga med att motivera varför jag tycker så (eftersom en åsikt som man inte kan motivera ens för sig själv blir ganska poänglös).

Jag hoppas att det hela är klarlagt nu, att jag inte sitter inne med några allmängiltiga sanningar som gäller för allt och alla! Men jag har i ärlighetens namn svårt att tro att ni som regelbundet läser min blogg någonsin har trott det. Ni är många som fört fram avvikande åsikter i era kommentarer, och har jag någonsin haft problem med det …? Tvärtom brukar jag tycka att era avvikande åsikter är riktigt intressanta.

Det var lite komiskt förresten att orden ”skickar till förlag” dök upp i påhoppet, jag har inte skickat något manus till något förlag på flera år och har heller inga direkta planer på att göra det.

(Fel veckodag för sånt här, men vad ska man göra …?)

2 svar

  1. Sara Swietlicki

    Jag hoppas att du inte har tagit min kommentar eller mitt inlägg som ett påhopp. Det är verkligen inte menat så – tvärtom som en inspiration! Du är inte den första som har påtalat ordet plötsligt, men jag hade glömt bort det och vad man brukar säga om det.
    Hoppas att du inte har tagit illa vid dig!!!
    Trevlig helg,
    Sara

    2012/02/10 kl. 22:55

    • Jag har mailat till dig på Facebook. Det har absolut ingenting med ditt inlägg (eller ”plötsligt-inlägget” över huvud taget) att göra 🙂

      2012/02/10 kl. 23:05

Lämna en kommentar